top of page

Silverhäxans köpvillkor

1. Om Silverhäxan
Företaget har sitt säte i Trollhättan. Företagets postadress är:

 

Timmervägen 1
461 58
Trollhättan.

Orgnr. 7211281485

 

Önskar du att komma i kontakt med oss, kan du välja flera kanaler:

  • Skicka ett mail till katarina@silverhaxan.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.

  • Fylla i vårt kontaktformulär på webbsidan silverhaxan.se under menyn Kontakt.

  • Kontakta oss via någon av våra kanaler på sociala medier. Dessa finns länkade på silverhaxan.se

 
2. Beställning
När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress samt vald betalningsmetod.
Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@silverhaxan.se.

2.1 E-presentkort

E-Presentkortet kan köpas via Webbshoppen.

Betalning för E-Presentkortet kan ske med de betalningsmetoder som erbjuds av Silverhäxan.

E-Presentkortet levereras via e-post till den mottagare som du anger vid köpet och är giltigt i 12 månader från aktiveringsdatumet. 

Om E-Presentkortet inte används under giltighetstiden förlorar det sitt värde.

Om köpesumman inte täcks av E-Presentkortets värde, kan mellanskillnaden betalas med en annan betalningsmetod.

Om köpesumman är mindre än E-Presentkortets värde, ges ingen betalning av mellanskillnaden.

E-Presentkortet kan inte bytas mot kontanter.

Företaget ansvarar inte för förlust eller stöld av E-Presentkortets information.

För information om nyttjande av presentkort, se Punkt 4

För information om Ångerrätt, se Punkt 5.

För information om reklamation, se Punkt 6.

3. Leverans och frakt

Som leverans- och fraktalternativ erbjuder vi två alternativ:

1. Hemleverans.

2. Hämtning i vår butik.

Val av leveransalternativ görs i kundkorgen och/eller vid kassan. 

 

Pris för hemleverans baseras på beställningens vikt och är från 79 kr. 

Hämtning i butik är kostnadsfritt. 

Våra normala leveranstider är 3-7 dagar för lagerförda varor och för eventuella beställningsvaror något längre. I dessa fall blir Du meddelad om preliminär leveranstid. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.

 

Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@silverhaxan.se
 

4. Priser och betalningsmetod
Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive moms. Beroende på produkt är momsen 25%, 12% eller 6%.

I kassan kan du se momsen separat under rubriken "skatt". 
Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Som betalningsmetod kan du välja mellan: 

  • direktkortbetalning via Stripe,

  • betalning via Klarna,   

  • offlinebetalning. Vid detta val skickar vi en e-faktura till den mailadress du angav vid beställningen. Du kan då välja att betala via bankgiro eller Swish. Betalningsvillkoren är 14 dagar. 

  • E-Presentkort som köpts av oss. Vid köp med E-Presentkort, anges kortets nummer och kod i kassan.

5. Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
 

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:
Du måste meddela att du ångrar dig. När du meddelar kan du använda vår ångerblankett. Maila blanketten till oss på  info@silverhaxan.se.
Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.

 

Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur. Produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.

 

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

 

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:

  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.

  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.

  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.

  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.

  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.

  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.

  • Vid köp under 400 kronor vid marknader och pop-up-butiker. 

 

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se konsumentverkets hemsida.

 

6. Reklamation och klagomål
Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten eller presentkortet ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. 


Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

 

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.

 

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?
Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@silverhaxan.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet. Bifoga gärna en bild.

Om vi inte lyckas åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer. 

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se www.arn.se.

 

7. Ansvarsbegränsning
Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.


Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

 

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

 

8. Produktinformation
Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
Handgjorda produkter såsom t ex dekorationsflaskor (potions), smycken, ljus, med mera, är konstnärliga hantverk. De kan således skifta något i utseende och färgnyanser jämfört med bilden. Utbudet kan därför variera olika perioder. De produkter som är publicerade på webbshopen finns alltid, med undantag för produkter i kategorin Tillfälliga varor, som är tidsbegränsade.

9. Information om Cookies
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

10. Personuppgifter
Genom att handla hos Silverhäxan accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.


Silverhäxan är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

 

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

 

10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.


10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.


Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

 

10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig. Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

 

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?


10.4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Stripe, PayPal, faktura, kortbetalning, bankgiro och Swish. 

10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

 

Det fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.

 

10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.


10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

 

10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

 

10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

 

10.8 Ansvarig för dataskydd
Silverhäxan är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

 

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

 

11. Ändringar till de Allmänna Villkoren
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online här på  webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

 

12. Tvist och lagval
I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

 

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

Ej uthämtade paket:
Ej uthämtade paket är inte en retur. För ej uthämtat paket tillkommen en avgift som kunden debiteras. Summan kommer att dras av från det inbetalda beloppet. Om beloppet inte täcker avgiften, kommer kunden att debiteras mellanskillnaden. 
Önskar du ditt paket åter tillkommer en kostnad på 199kr för paket upp till 3kg, för paket över 3kg är kostanden upp till 299kr. Denna kostnad innefattar returavgift, hanteringskostnader, samt ny frakt.  Beloppet faktureras separat.  

Om du inte önskar paketet åter debiteras du som kund 350kr där returavgift och hanteringskostnad ingår.

Tack för att du handlar hos Silverhäxan. Vi ser fram emot att betjäna dig och hoppas att du blir nöjd med ditt köp.

 

Vänligen kontakta oss om du har några frågor eller funderingar angående dessa köpvillkor.

Silverhäxan
Katarina Johansson
katarina@silverhaxan.se

Leveransvillkor
Personuppgifter
Cookies
bottom of page